Rodzice uczniów często pytają się mnie, jak najlepiej pracować z Planerem edukacyjnym? Co robić, żeby dziecko mogło uzyskać pełnię korzyści, jakie książka umożliwia? Jak rozmawiać z nim o planowaniu edukacji? To bardzo dobre pytania i w artykule przybliżam moje sposoby omawiania z młodymi najlepszych praktyk pomocnych przy pracy z Planerem. Co więcej, pragnę też podzielić się dodatkowymi poradami, zarówno dla rodziców, jak i uczniów.
Podróż zaczyna się od postawienia pierwszego kroku
Z doświadczenia wiem, że najlepszym wstępem do tego jest rozmowa z dzieckiem i ustalenie, czego najbardziej chce się ono nauczyć. Na jakiej wiedzy czy umiejętnościach mu zależy? Następnie warto ustalić dlaczego tak jest, żeby poznać źródło wewnętrznej motywacji dziecka. W tym miejscu polecam wyjaśnić młodemu człowiekowi, jak duży ma on wpływ na to, czego się uczy, a także jak skutecznie. To na pewno pomoże z natchnieniem go wiarą we własne zdolności i możliwości.
Z punktu widzenia rodzica i edukatora istotne jest, żeby dziecko miało świadomość tego, że Planer to nie jest kolejny podręcznik, który się wrzuca do plecaka i dźwiga do szkoły. To pomocnik, ułatwiający organizację, planowanie i pomagający osiągnąć zamierzone cele. Im szybciej samo to zauważy, poprzez współpracę z Planerem, tym lepiej dla samego dziecka.
Jedno, o co proszę, to za wszelką cenę unikać przymusu. Kluczem do sukcesu jest to, żeby dziecko samo chciało współpracować z książką i tego nie osiągniemy wymuszając na młodym człowieku zabieranie go ze sobą do szkoły. Tu potrzebujemy konsensusu, a nie kompromisu.
Podpowiedzi dla rodziców i opiekunów:
Ale to nie wszystko. Mam jeszcze szereg porad, które mogą pomóc:
- Rozmawiaj z dzieckiem o nauce, planowaniu i o Planerze;
- Odpowiadaj na pytania młodego człowieka i pokaż mu, że ma Twoją uwagę;
- Upewnij się, że dziecko rozumie do czego służą poszczególne części książki lub zawarte w nich zadania;
- Wytłumacz dziecku, jeżeli coś będzie dla niego niezrozumiałe;
- Podaj przykłady, jak pewne zagadnienia sprawdzają się w dorosłym życiu, np. jak planujesz obowiązki związane z Twoją pracą;
- Wesprzyj, jeżeli w którymś momencie dziecko straci motywację – wszyscy mamy takie chwile i bardzo trudno ich uniknąć;
- Proponuj dziecku wspólne uzupełnianie książki, to może być świetna i pouczająca zabawa dla Was obojga;
- Okaż zrozumienie i cierpliwość – nauka potrafi być bardzo wymagająca, a dzieci czasem boją się zakomunikować wprost, że mają z czymś problem.
Z mojego doświadczenia wynika, że w przypadku rodziców i opiekunów rozmowa z dzieckiem może mieć niesamowity wpływ na postawę młodego człowieka. Jeżeli obawia się on czegoś lub coś nie daje mu spokoju, to znakomita okazja, żeby te obawy rozwiać i natchnąć go nową energią do działania. Ważne jest żeby pamiętać, i regularnie przypominać dziecku, że wyzwania i trudności to coś, co jest nieuniknione. Nie powinno się z tego tytułu zniechęcać, ani tracić pogodę ducha.
Sugestie dla dzieci:
Te pomysły i propozycje są dla dzieci, ale rodzice też mogą z nich korzystać rozmawiając ze swoimi młodymi uczniami i uczennicami:
- Planer to Twój nowy kolega lub koleżanka i warto zabrać go ze sobą do szkoły lub do przedszkola;
- Planer lubi regularność – jeżeli będziesz uzupełniać go zawsze o jednej porze dnia, np. tuż po szkole, to na pewno niczego nie przegapisz;
- Nie bój się zadawać pytań, gdy coś jest dla Ciebie niezrozumiałe. Nikt nie wie wszystkiego, nawet dorośli, więc warto rozmawiać;
- Cały Planer jest dla Ciebie, możesz po nim pisać, ile tylko chcesz – do tego służy;
- Jeżeli Planer ma dla Ciebie jakieś elementy do wycięcia to śmiało to zrób, nic nie zepsujesz. Celowo tak go zaprojektowaliśmy, że kolejna strona wie, że będzie wycinana;
- Jeżeli chcesz, pokaż Planer nauczycielowi albo wychowawcy, na pewno spodoba mu się, że dokładasz więcej starań w tym roku szkolnym;
- Nie bój się zaglądać do Planera, on jest po to, żeby Tobie pomóc, ale będzie mu ciężko, jeżeli będziesz się go obawiać;
- Jeżeli potrzebujesz, wpisz coś do książki w kilku miejscach, w ten sposób na pewno o tym nie zapomnisz;
- Korzystając z Planera nie zapomnij o dobrej zabawie.
Cykl Planerów edukacyjnych „Panuję nad czasem” powstał po to, żeby uczyć młodych ludzi skutecznego planowania czasu i nauki. Do każdej książki, a napisałam ich już trzy, dołączona jest instrukcja tego, jak skutecznie pracować z Planerem. W zależności od tematyki przeważnie rekomenduję uzupełnianie go o jednej porze dnia, korzystanie z kolorowych długopisów lub flamastrów i dzielenie zadań na części, jeżeli jakieś wydają się być trudniejsze. Szczególnie ta ostatnia zasada wydaje mi się być bardzo ważna, ponieważ aplikuje się do wielu innych obszarów życia.
Ale to nie wszystko, jeżeli Twoje dziecko będzie miało wątpliwości, może o nich napisać do samego Planerka, który obok dziecka, jest głównym bohaterem książki. Wystarczy wysłać wiadomość na adres e-mail planerek@planerydladzieci.pl a na odpowiedź nie będzie trzeba długo czekać. A może dziecko chce o coś zapytać albo czymś się pochwalić? Takie wiadomości też warto wysłać!