Kaligrafia

Kontakt z literą nie musi być nudny, a sztuka liternictwa (czyli rysowania liter) oraz kaligrafii (czyli ładnego pisania) staje się powoli coraz bardziej popularna. Warto zachęcać dziecko do jej nauki nie tylko ze względów estetycznych, ale też dla ćwiczenia ogólnej sprawności umysłowej i manualnej ręki.

Jakich umiejętności uczymy?

  • dziecko nie tylko poznaje różnorodne kształty liter, ale też ciekawe techniki plastyczne i narzędzia, których nie używa na co dzień
  • rozwijamy nie tylko zdolności poznawcze, ale też manualne.
  • pisanie oraz rysowanie liter kształtuje koordynację mięśni, podnosi zręczność i rozwija tzw. motorykę małą.
  • według badań ręczne pisanie pozwala na bardziej skuteczne zapamiętywanie treści, uczy myślenia abstrakcyjnego oraz symbolicznego
  • przez zabawę wprowadzamy dziecko w bogaty świat liternictwa i typografii przekazując podstawowe informacje na temat historii powstawania liter i ich różnorodnych form, rozszerzając także zasób słownictwa w języku angielskim

    Przebieg zajęć:
  • Rysujemy lub piszemy litery starając się uzyskać jak najciekawszy efekt plastyczny, przy okazji przez zabawę rozszerzamy także zakres słownictwa w języku angielskim
  • Dziecko na każdych zajęciach otrzymuje zadanie, które realizuje korzystając ze zróżnicowanych narzędzi rysunkowych i kaligraficznych (kredki, marker, pędzle, stalówki itd)
  • Po zadaniach częściowo odtwórczych z czasem w zadania wchodzą też elementy projektowania typograficznego

    Przykładowe tematy zajęć:
  • Rysowanie liter wewnątrz szablonów/wykrojników z pleksi (kredki)
  • Literki obrazkowe (ołówek, kredki, mazaki)
  • Pisanie patykiem lipowym, pędzle stalówką (tusz, atrament)
  • Kolaże typograficzne – w zależności od wieku dzieci mogą to być pojedyńcze litery lub bardziej skomplikowane teksty (wycinki z gazet plus klej)
  • Plakaty typograficzne – odręcznie wykonane plakaty na wybrane wydarzenie (ołówek, kredki, mazaki)
  • Znikające literki – pisanie wodą na specjalnej macie do ćwiczenia chińskiej kaligrafii